Medisinske konsekvenser av periodontal sykdom

Befolkningen oppfatter tannkjøttsykdom som et tannproblem, de tenker ikke over at tannkjøttsykdom er en infeksjon som leder bakterier inn i blodstrømmen.

Periodontal sykdom er ikke lenger bare et tannproblem. Forskere finner stadig flere sammenhenger mellom periodontal infeksjon og alvorlige generelle sykdommer. Bakterier langs tannkjøttsranden fører til betennelse i tannkjøttet. Ved vedvarende betennelse kan bakteriene overføres til blodstrømmen via tannkjøttsslommen og vandre videre rundt i kroppen.

munn_infeksjon

Forskere har funnet sammenheng mellom periodontitt og flere alvorlige generelle sykdommer. Det er viktig å behandle tannkjøttsproblemer så fort som mulig for å stanse bakterienes vandring over i blodbanen.

Ferske studier har vist at pasienter med periodontal sykdom har økt risiko for:

Din infeksjon kan overføres

DNA testing har vist at 80% av all periodontal sykdom kommer fra bakterier overført fra familiemedlemmer. Pasienter med periodontal sykdom kan overføre sin sykdom til andre i familien.

Noen pasienter har høyere risiko for periodontal sykdom

Pasienter i høyrisiko grupper (se under) må følge spesiellt med på tegn på periodontal sykdom.

Pasienter med personlig eller en familiehistorikk med:

Pasienter med høyrisiko livsstil:

Høyrisiko pasienter

Hvis du har blitt fortalt at du har periodontal sykdom (eller tegn på periodontal sykdom), er det særdeles viktig du søker vurdering og behandling av din tilstand.