Ofte stillte spørmål (FAQ)

Hva er periodontal vedlikeholdsbehandling?

Etter at sykdommen er behandlet kreves det grundig oppfølgning av tilstanden. Periodontal sykdom kan holdes under kontroll, den vil aldri forsvinne permanent. Vedlikeholdsbehandling kan sikre friskt tannskjøtt ved regelmessig fjerning av bakterier og tannsten.

Hvorfor må jeg veklse mellom kontroll hos min egen tannlege og tannkjøttspesialist?

Hovedoppgaven til en tannkjøttspesialist er å overvåke helsetilstanden i tannkjøttet og vurdere din egen kontroll av denne. Din egen tannlege er, på en måte, spesialist i å oppdage karies ("hull") og restaurere syke tenner. Han eller hun vil følge spesiellt opp ditt behov for å bygge opp igjen ødelagte tenner.

Hva kan jeg gjøre for å unngå periodontal sykdom?

Først av alt; hvis du røyker, bør du slutte! Studier har vist at røyking fører til mange problemer som øker risikoen for tannkjøttsykdom og tanntap. Ukontrollert diabetes vil også øke risikoen for tannkjøttsykdom og tanntap. Regelmessig kontroll og god egen innsats hjemme vil minske sannsynligheten for å utvikle periodontitt.

Hva er gingvitt?

Gingivitt er betennelse i tannkjøttet. Ditt tannkjøtt kan være hovent, rødlig og blø ved tannpuss. Forskjellen mellom dette stadiet og periodontal sykdom er at ikke noe ben rundt tennene er tapt.

Hva er periodontal sykdom ?

Periodontal sykdom (også kjent som tannkjøttsykdom, tannløsningssykdom eller pyrrea) er en kronisk infeksjon i tannkjøttet rundt dine tenner. Årsaken til periodontal sykdom er infeksiøse bakterier som kryper ned i tannkjøttslommen og forårsaker betennelse.

TDPG

Betennelsen begynner å ødelegge benet som støtter opp tennene. Hvis dette får stå ubehandlet, kan det føre til tanntap.

Hva er periodontal regenerasjon?

Periodontal regenerasjon er en samlebetegnelse på teknikker hvor tapt ben forårsaket av periodontal sykdom gjenopprettes. Det er ulike måter å oppnå dette. Hvert enkelt sykdomstilfelle må vurderes på individuellt grunnlag, regenerasjon er ikke mulig i alle tilfeller.

Hva er kroneforlengelse?

Kroneforlengelse er enkelt forklart å lage tannen lenger, da vil for eksempel en kunstig krone sitte bedre fast og tannkjøttet vil forbli friskt. Toppen på tannen benevnes som kronen, så å lage den lenger kalles kroneforlengelse. Dette utføres for å forbedre smilet ditt, for å kunne restaurere en tann som har knekt av eller har et dypt karies angrep.