hovedmeny kaktus

Hvordan behandler man periodontal sykdom?

Periodontal sykdom er en bakteriell infeksjon som befinner seg under tannkjøttskanten og benet som støtter tennene. Infeksjonen fører til tap av ben rundt tennene og kan bidra til andre generelle medisinske problemer.
Den periodontale infeksjonen må fjernes og den syke tannkjøttet må få muliget til å hele. Det er generellt to aksepterte behandlingsmetoder for å behandle sykdommen, avhengig av alvorlighetsgraden på infeksjonen.

Årsaksrettet periodontal behandling (innledende behandling)

I denne fasen fjernes infeksjonen i lommene rundt tennene med spesialinstrumenter. Denne prosedyren kalles "scaling og rotplanering" eller depurasjon. Behandlingen utføres under lokal anestesi og er svært forskjellig fra rutinemessig fjerning av tannsten som tradisjonellt utføres hos vanlige tannleger. "Scaling/depurasjon" innbærer fjerning av tannsten under tannkjøttskanten, mens "rotplanering" betyr glatting av rotflaten slik at ny tannsten har vanskelig for å feste seg igjen.

Korreksjonsfase (Kirurgisk fase)

Hvis infeksjonen har spredt seg til benet som støtter tennene eller befinner seg så dypt i tannkjøttslommene at innledende behandling ikke når fram til infeksjonen, må kirurgisk behandling utføres. Under kirurgi løftes tannkjøttet forsiktig til side for å fjerne den dype infeksjonen eller i noen tilfeller fjernes det syke tannkjøttet for å lette renholdet i området.